... všichni společně za etický módní průmysl
Fashion Revolution je mezinárodní kampaň za etický módní průmysl, která každoročně vrcholí 24. dubna v podobě Fashion Revolution Day. Tento den je výročím pádu továrny Rhana Plaza. Cílem je masivně projevit nesouhlas s negativními důsledky rychlého módního průmyslu, který mohou snadno sdílet všichni.
„Trh se dnes soustředí na přání zákazníka. Značky vypracovávají drahé studie, aby zjistily, co si jejich zákazník přeje. Pokud všichni vyjádříme náš zájem o lidi, kteří vyrábí naše oblečení, dáme najevo, že k tomu nejsme lhostejní, značky budou jednat. Naším cílem je transparentní módní průmysl a všechny hashtagy k tomu jistě přispívají. Doufáme však, že označením fotografie to neskončí a že lidé pozvou ostatní i do svého šatníku a životního stylu,“ přibližuje účel kampaně její hlavní iniciátorka pro Česko a Slovensko Kamila Boudová.
Fashion Revolution Day 24. dubna to budou již tři roky od pádu oděvní fabriky Rhana Plaza v Bangladéši. V jejích troskách zahynulo přes tisíc lidí a jedná se tak o nejhorší katastrofu v oděvním průmyslu. I přesto dál nakupujeme nekvalitní oblečení ušité lidmi, kteří denně riskují život, aby se ušetřilo na nákladech na výrobu a opomíjíme fakt, za jakých podmínek rychlá móda vzniká. Iniciativa ke kampani Fashion Revolution vznikla jako přímá reakce na pád budovy Rhana Plaza a jejím hlavním posláním je změna současného systému módního průmyslu a nátlak na výrobce i myšlení nás konzumentů samotných. Celosvětově je do kampaně zapojeno přes 70 zemí, jejichž ambasadoři kreativně upozorňují na problematiku módního průmyslu.
Příležitostí k vyjádření názoru a také průzkumem veřejnosti se stal happening, který se konal již začátkem tohoto roku. Jednodenního fotoshootingu se mohl na základě výzvy na facebooku zúčastnit každý, kdo byl ochotný ve prospěch propagace iniciativy obětovat hodinu času svého života. Výsledkem je fotografický cyklus respektovaného fotografa Lukáše Dvořáka, který portrétoval lidi napříč generacemi i profesemi. Ten potvrzuje, že i eticky vyrobená nebo dokonce recyklovaná móda není o nic méně slušivá, než ta z obchodních řetězců. Zrcadlo v něm je nastaveno proti současnému módnímu systému, ale ostrost odrazu v něm symbolizuje transparentnost výroby fotografovaného oděvu v rovnováze s jeho nositelem.
Více informací také na webu a Facebooku.