Zlín Design Market: Už nejsme jen lokální záležitostí
Foto: archiv Zlín Design Market
Vlna designových marketů se postupem let šíří i do dalších měst Česka. Takovým případem je i Zlín. Na nápad, že právě tam by se měl také konat trh s autorským uměním, přišla před šesti lety současná projektová manažerka Mirka Ptáčková. Dodnes se koná na podzim či v době Adventu. Letošní ročník se uskuteční ve dnech 12.-13. října. „Za dobu existence se podařilo vytvořit projekt, který už není pouze lokální záležitostí. Těší se na něj velké množství lidí přijíždějících z různých měst ČR,“ říká Ptáčková. Přesto nás zajímalo, jak se takový trh na východní Moravě dokáže uživit, v čem je odlišný a co na něm najdeme.
Miroslava Ptáčková stojí za akcí Zlín Design Market od počátku, foto: archiv Zlín Design Market
Zlín se prezentuje jako město historicky spojené s designem. Ale přeci jen se jedná o město se zhruba 75 tisíci obyvateli, ze kterého je to blíž do Bratislavy nebo Vídně než do Prahy. Necítíte v tomto ohledu nějaký handicap?
Tím, že jsme blíž Bratislavě než Praze, zde máme více návštěvníků i prodejců ze Slovenska, což je oproti jiným městům naše výhoda. Jednou jsme tu měli designérku dokonce i z Japonska. Samozřejmě velkoměsto má své výhody i z hlediska zahraničních návštěvníků, ale my se snažíme do toho vložit vše, co je v našich silách, aby každý, kdo k nám přijde byl spokojený. Termín konání Zlín Design Marketu zveřejňujeme dostatečně dopředu, a to s ohledem na to, aby se v okolí (Ostrava, Olomouc, Brno) nekonala podobná akce v ten samý čas. Pokud by se totiž nějaké akce časově křížily v okolí, není to dobře ani pro organizátory, ani pro prodejce. Pokud je vše dobře naplánováno, designéři se mohou účastnit všech marketů a ukázat svou tvorbu mnohem většímu publiku.
Vidíte nějaká obecná specifika českého designu oproti zahraničí? Jaká?
To je dost těžké specifikovat. Přijde mi, že v některých zahraničních zemích lidé více pečují o sebe, nosí kvalitní oblečení, za které zaplatí mnohdy i vyšší částky, než je u nás zvykem, a celkově více dbají na sebeprezentaci. Češi naopak investují více do svých domů, bytů, doplňků do interiérů, aby se cítili pohodlně a měli krásný domov, do něhož se rádi vracejí.
Foto: Kristýna Kupčíková
Aktivně podporujete mladé talenty či české originální značky. Jak se tuzemský design vyvíjí? Je možné vlastně vysledovat nějaký trend českého designu?
Nyní všeobecně stoupá zájem o udržitelnou módu a doplňky (sustainable fashion), jež souvisejí i s naším životním stylem a návyky. Stále více se mluví o ekologické stopě, kterou po sobě lidstvo zanechává kvůli rychle se měnícím módním trendům u řetězců. Postupně se začíná více preferovat kvalitní materiál, vhodné zpracování a vyhledávají se lokální designéři. S udržitelnou módou souvisí i bezodpadová domácnost (zero waste), která se snaží o minimální dopad na životní prostředí. To se snaží zohlednit i čím dál více českých designérů a firem.
Jak podle vás vypadá současná situace design marketů v Česku? Čeká je světlá budoucnost, nebo se jim naopak hází klacky pod nohy?
Oproti dřívějším letům navštěvuje design markety čím dál více lidí z řad odborné i široké veřejnosti. Je to dáno i trendem doby a poptávkou po kvalitních českých produktech. To je příležitost pro markety, které v celkem hojném počtu nyní vznikají. Markety, jež mají za sebou už několikaleté působení, se stále rozrůstají, ať už do velikosti, tak i bohatosti doprovodného programu. Když sledujeme rozvoj i u našeho marketu, tak už to není jen o tom, že návštěvník přijde, nakoupí a pak zase odejde. Lidé tyto akce vyhledávají, protože se zde mohou setkat se svými přáteli a rodinou. Mohou tak prožít příjemně strávený den obklopeni krásnými českými či slovenskými věcmi, kvalitním jídlem a dobrou zábavou v rámci připravovaného programu workshopů, přednášek, výstav a dalších aktivit. S kvalitními službami přichází ale i mnohem vyšší náklady na celý projekt, a proto zásadním článkem úspěchu akce jsou i podporovatelé kultury, bez nichž není mnohdy možné akce uspořádat.
V čem je váš design market specifický?
Zlín Design Market se koná jednou ročně, pravidelně v podzimním či přímo předvánočním čase v zámecké budově přímo v samém centru Zlína. Jedná se o krásné a opravdu jedinečné prostory, které dodají celému marketu neobyčejnou atmosféru. Snažíme se udržet přátelské prostředí, tak aby návštěvník i prodejce, který sem přichází, prožil příjemný čas a měl hodně silných zážitků. Nejde jen o prodejní akci, je pro nás důležité, aby se zde setkávaly a propojily všechny generace a lidé mohli navázat nová přátelství a kontakty.
Zlín Design Market existuje už šest let. Jaké zpětné vazby se vám za tu dobu od prodávajících a nakupujících dostalo?
Prodávající i nakupující oceňují příjemnou podzimní, mnohdy až předvánoční atmosféru a užít si prostředí, v němž Zlín Design Market probíhá. Vše se snažíme pečlivě a profesionálně připravit. Prodejci se k nám rádi vracejí a každý rok máme tu čest přivítat i úplně nové značky, které vznikly nejen ve Zlíně. Zároveň jsme otevřeni jakékoliv diskuzi o tom, co by se dalo zlepšit v dalším ročníku. Za každý takový podnět jsme rádi, protože je vždy co zlepšovat.
Co se Vám od doby vzniku povedlo a na co jste náležitě pyšní a hrdí?
Když jsem přišla s projektem vytvořit market, který ve Zlíně ještě nebyl, ale v ostatních městech ano, nevěděli jsme, zda uspějeme nebo nikoliv. Za šest let se podařilo vytvořit projekt, který už není pouze lokální záležitostí, ale na který se těší velké množství lidí přijíždějících z různých měst ČR. Jsme moc rádi, že můžeme dát prostor začínajícím, ale i již etablovaným designérům, aby prezentovali široké veřejnosti české kvalitní výrobky. Zároveň nás nesmírně těší, že prostory Zlínského zámku ožívají a jsou během akce plné lidí, kteří se každý rok spokojeně vracejí a zachovávají nám přízeň.
Další ročník Zlín Design Market se koná ve dnech 12.-13.10. 2019. Bližší informace o akci najdete na webových stránkách Zlín Design Market.