Majitel módní značky Pietro Filipi Michal Mička se rozhodl pro razantní, ale logický krok směrem k udržitelnosti.
foto: Pietro Filipi
Jsme milovníky slev. Svědčí o tom čísla vyhodnocující nákupy ve slevových akcích, stejně jako běžné reakce obchodníků při snaze vyprodat přebytky původních kolekcí, aby získali prostor pro nové. Po pandemii koronaviru navíc mnoho oděvních gigantů zvažuje odchod z trhu či zredukování počtu kamenných prodejen, slevy tedy vypadají jako logická reakce na situaci a snaha nejen získat prostor pro nové řady modelů, ale i potřebný finanční polštář pro samotné přežití značky.
Michal Mička, majitel značky Pietro Filipi foto: Pietro Filipi
U Pietro Filipi je to ale jinak. Její majitel Michal Mička se rozhodl uchopit novou situaci především z pohledu udržitelnosti. Obvyklý systém nasazování nadnesených cen, s jasným záměrem mít pak v období slev kam klesat, už jeho značka reprezentovat nebude. Zdá se to být právě v této době jako nelogická reakce, v Pietro Filipi ale o ní uvažovali již dříve. Ta správná doba pro změnu přišla právě teď, míní M. Mička. “Většina obchodníků se slevami počítá už při nákupu zboží, a v plné ceně je tak zahrnuta mnohem vyšší marže. Je to tedy vlastně tak trochu podvod,” říká Michal Mička.
foto: Pietro Filipi
Značka nikdy vyloženě nenásledovala oblíbené letní slevové akce, její zákazníci jsou tak na novou dobu již částečně připraveni. Polovina jejího zboží se před pandemií prodávala za plnou cenu. Ta druhá, kterou Pietro Filipi prodalo ve slevách, se tak nyní jednoduše nenakoupí. Užší kolekce, navíc vždy prošpikovaná mnoha basic kousky, které nepodléhají trendům a v šatníku vydrží dlouhé roky, se tak mnohem výrazněji setkává s tolik aktuálním a potřebným trendem udržitelnosti. Podle Mičky jsou navíc pryč i doby slepého následování rychle se měnících nejnovějších módních výstřelků. Reakce značky Pietro Filipi se pak, viděno touto optikou, už vůbec nezdá tak nelogická.
foto: IG Pietro Filipi
Pietro Filipi tímto krokem sleduje ještě jeden záměr. Naučit své zákazníky nesledovat slepě jen etiketu s cenou, ale především přemýšlet o tom, kolik si toho vlastně potřebují koupit. Přichází totiž doba, kdy je potřeba pečlivěji vybírat, před cenu řadit kvalitu a svůj šatník budovat uvážlivě a na více let než pouhou sezónu. Pietro Filipi je první českou značkou, která se cestou změny strategie vydala do boje proti konzumu v módním průmyslu a nezbývá než doufat, že nebude i jediná.
" Celosvětově je segment prémiových značek absencí jakýchkoliv slev typický, cena produktu jednoduše odpovídá jeho kvalitě a sleva tak není potřeba,” uzavírá Michal Mička.
Slevy dlouhodobě nepodporují vyhlášené módní domy jako Hermés, Louis Vuitton či Chanel nebo klenotnické giganty Tiffany a Cartier |