Evropská komise vyhlašuje další ročník soutěže na téma Nový pohled na módu. Trvá až do 4. března 2020.
Ve středu 12. února se ve španělské Valencii slavnostně zahájil další ročník Evropské soutěže v oblasti sociálních inovací. Letos je tématem udržitelnost v módě a přihlašovat se mohou projekty v rané fázi, které mění způsoby výroby, prodeje, použití a recyklace módy a podporují udržitelnou změnu spotřebitelského chování.
V soutěži je vyhrazeno 150 000 eur na tři inovace v oblasti udržitelné módy. Kromě toho bude 30 týmům, které postoupí do semifinále, nabídnuto odborné vedení a příprava. Do soutěže se mohou přihlásit noví účastníci z členských států EU a zemí přidružených k programu Horizont 2020. Lhůta pro podání přihlášky uplyne ve středu 4. března. V listopadu 2020 vybere porota tři vítězné nápady, které získají finanční ocenění po 50 000 eurech.
„Evropští spotřebitelé si stále více uvědomují dopady svých spotřebitelských návyků na životní prostředí. S ohledem na přední postavení Evropy ve světové módě se letošní soutěž v oblasti sociálních inovací zaměřuje na inovace, které mění způsoby výroby či používání oděvů a podporují větší udržitelnost v rámci módního průmyslu,“ říká Slawomir Tokarski, ředitel pro průmyslovou politiku a inovace na Generálním ředitelství pro vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky Evropské komise.
Cílem Evropské soutěže v oblasti sociálních inovací v roce 2020 je zlepšit environmentální a sociální dopady módy. Občané EU nakoupí v průměru více než 12 kg oděvů ročně. Při jejich výrobě se do ovzduší vypustí 195 milionů tun CO2 a využije 46 miliard metrů krychlových vody. Z dopadu celkové spotřeby EU na životní prostředí připadají na oděvy 2 % až 10 %. Zároveň více 30 % šatníku si Evropané neobléknou po dobu alespoň jednoho roku. Více než polovina oděvů se po svém vyhození nerecykluje, ale končí ve smíšeném domovním odpadu a následně se odváží do spaloven nebo na skládky.
V zájmu řešení těchto problémů se letošní soutěž zaměřuje na nápady, které přispívají ke zdokonalení udržitelné výroby, užívání a spotřeby módy i lepšímu nakládání s výrobky v tomto odvětví na konci jejich životnosti. Tyto nápady by měly usilovat o snížení celkové environmentální stopy módy a zlepšení jejích společenských dopadů. Měly by pomoci změnit udržitelným způsobem chování tím, že přispějí k rozvoji nových výrobků, služeb, postupů a inovativních obchodních modelů. Řešení představená v soutěži by měla být rovněž rozšiřitelná na místní, celostátní nebo evropské úrovni. Soutěž je určena sociálním inovátorům, podnikatelům, studentům, návrhářům, podnikům a dalším dynamickým a schopným lidem, kteří mají inovativní a kreativní nápady, jak zvýšit udržitelnost módního průmyslu.
Více informací na eusic.challenges.org nebo na stránkách: https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/policy/social/competition_en.