Lněná móda K.BANA hlásá udržitelnost
Foto: @YOGAKBANA
Za značkou K.BANA stojí Kateřina Černá, česká návrhářka a absolventka textilního designu v Ústí nad Labem. A přestože své osobní i pracovní zkušenosti čerpala při svém pobytu v Londýně, vlastní značku postavila na tradici a kořenech v České republice.
Zpátky ke kořenům
Hlavní roli v její práci totiž hraje len, který byl dlouhou dobu v našich končinách typickým produktem. Kateřina Černá ho ale pro své výrobky dováží dlouhá léta z Belgie. „Právě tady jeho pěstitelé nepoužívají zbytečnou chemii, na rozdíl od jiných, východních zemí,“ vysvětluje návrhářka. Díky tomu lze její lněné oblečení skutečně nazvat jako ekologické a přívětivé k lidské pokožce. Nově ale využívá českého dodavatele, který umí len zpracovat ve tkanou metráž. Její výhodou je delší trvanlivost, zároveň umožňuje vytvoření tkaných vzorů, které oproti klasickému potisku vydrží déle.
Zakladatelka a majitelka značky Kateřina Černá ve své dílně. Foto: archiv K.BANA
Hit po celý rok
Kateřina Černá a její práce dokazuje, že lněné oblečení není výhradou teplých letních měsíců. Perfektně poslouží v jakoukoliv roční dobu. Lněná vlákna totiž mají tu schopnost udržet tělesnou teplotu člověka: v létě dokáže chladit a v zimě zahřát. Navíc například oproti bavlně dokonce velmi snadno pohlcuje vlhkost, takže udržuje příjemné klima na povrchu těla. Proto se v zimních kolekcích návrhářky objevují lněné kabátky a bundy.
Denim byla výzva
V loňské kolekci dominovalo propojení s upcyklovaným denimem. „Tehdy došlo k nepříjemné situaci s bývalým dodavatelem a veškerá metráž, kterou jsem pro kolekci potřebovala, se ke mně nedostala. Proto mě napadlo si splnit svůj sen a pracovat s denimovým materiálem,“ popisuje svou džínovou odbočku Kateřina Černá. Na sociálních sítích zveřejnila výzvu, aby jí lidé posílali své nenošené džíny či denimové kalhoty, které už chtějí z šatníku vyřadit. „Dorazilo jich tolik, že se denimové kousky objevují i v aktuální letní kolekci, přestože je proces zpracování džínů velmi náročný,“ dodává Černá.
Lněná náročnost
Někdo možná len považuje za komplikovaný materiál, jelikož se velice rád mačká. „Ano, často se k němu musí člověk dopracovat a pochopit jej,“ tvrdí Kateřina Černá. „Například ráno si žena oblékne vyžehlenou košili, která s ní prochází celým dnem, dýchá s ní a skrze postupně přibývající záhyby jej dokumentuje,“ dodává. Kateřina ráda pracuje s volnějšími střihy, které dovolují velký rozsah pohybu, takže i tady se záhyby rády objevují, ale to je v pořádku.
Móda se sociálním nádechem
Nejen výběrem materiálu, ale také zacházením se zbytkovým materiálem a jeho hodnotou řadí K.BANA mezi slow fashion značky. A tak vznikl v roce 2018 projekt 2. Šance jako reakce na klasickou vlnu sezónních slev a ztrátu hodnoty výrobku a lidské práce samotné. Neprodané oblečení tak není zlevněno, ale vznikají z něj díky přešití nové, originální kusy, prodávané pod samostatnou kolekcí. „Tímto způsobem nepřichází o svou hodnotu žádný kus oblečení, ani člověk, který jej vyrobil. Navíc zakoupením takového kousku jeho nový majitel přispívá také na hodinu jógy klientům Psychiatrické nemocnice v Bohnicích, nebo pro projekt pro maminky v azylovém domě v kojeneckém ústavu v Praze Krči,“ říká Kateřina Černá, jejíž značka se jógou ve svém začátku nechala i inspirovat. „V Anglii funguje toto propojení kundalini jógy jako podpůrného prostředku a sociálních služeb pro lidi v náročných životních situacích zcela běžně,“ vzpomíná návrhářka, která část svého života prožila v Londýně.
Showroom K.BANA najdete poblíž I.P.Pavlova v Hálkově ulici v Praze. Bližší info nebo e-shop najdete na webových stránkách K.BANA.