V rubrice věnované rozhovorům tentokrát zpovídáme spoluzakladatelku značky Paon.

paon-01  
                                                                                                                                      foto: Paon


Ája a Togi, spolužačky, které spojila vášeň pro spodní prádlo a vize nové značky. První z nich, Andrea Kopalová nám v rozhovoru pro Burda Style přiblížila nejen vznik jejich společného úspěšného labelu  se spodním prádlem Paon.


paon-05  
                                           
Andrea Kopalová, spoluzakladatelka značky spodního prádla Paon | vizuál z kampaně značky | foto: Paon



Jak přišel nápad pustit se do podnikání v módě?

Musím říct, že celkem osudově. Měly jsme s Togi hodinu obchodního práva na vysoké škole, kam jsme chodily. Tehdy jsme se ještě moc neznaly. Každý měl nahlas říct, jakou firmou by chtěl v budoucnu vést, co by chtěl dělat. Obě dvě jsme vyjádřily zalíbení právě v nočním a spodním prádle, a že bychom chtěly mít vlastní značku. Tam přeskočila podnikatelská jiskra a za 10 měsíců byl Paon na světě.

 

Nejtěžší bývají začátky, kdy je potřeba spousta příprav a je zároveň tolik neznámého. Jaké to bylo pro vás? S čím jste bojovaly nejvíc?

Znaly jsme jenom to, co nás naučili ve škole a šít pořádně neuměla ani jedna z nás, zato jsme měly velkou chuť se učit novým věcem. Bylo to náročné, ale dobrodružné. Nejvíce jsme bojovaly s hledáním té správné švadleny, protože šití spodního prádla se většinou na oděvních průmyslovkách nevyučuje, učily jsme se tedy zároveň se švadlenami. A než jsme dotáhly k dokonalosti ten jeden základní trojúhelníčkový střih? To trvalo téměř rok, stejně tak jako hledání švadleny, která bude natolik flexibilní a ochotná učit se novým věcem. Vystřídaly jsme jich celkem 6, každá z nich měla jiný přístup, což nás naučilo, koho pro naše produkty potřebujeme.

 

Proč zrovna spodní prádlo? Konkurence je poměrně značná.

V globálním měřítku ano, ale tady v Česku bylo před čtyřmi lety tak maximálně 5 lokálních značek, které nebyly zatím tolik výrazné, proto jsme chtěly přijít s něčím svěžím, kvalitním a jiným, co by oslavovalo sebevědomí a tělo ženy. Spodní prádlo je pro nás velmi delikátním produktem, kdy všechny jeho materiály musí do sebe perfektně velikostně i barevně zapadat. Každá bralettka je pro nás výzvou, protože jsem si nikdy nemyslela, že bude tolik odstínů bílé nebo černé.

  paon-02  
                                                                                                                                                      foto: Paon

 

Jaký pro vás byl tento poslední rok plný omezení? Podepsalo se to na vaší tvorbě či prodejích?

Tento rok jsme na tom prodejně nejlíp ze všech 4 let, co jsme na trhu. Lidé mají čas a chuť zkoušet nové věci, máme také hodně objednávek spodního prádla na míru. Bohužel se ale tato covidová situace podepsala na naší výrobě a dostupnosti materiálů, které po jarních omezeních nebyly vůbec a my neustále musely hledat dostupné substituty a na základě toho jsme úplně změnily naší letní kolekci.

 

V tomto druhém pololetí je to o něco kritičtější a přes měsíc nám kvůli nemocem výroba stála, což je před Vánoci docela špatné, ale my věříme, že to stihneme, a naším prádlem tak bude obdarováno co nejvíce lidí.

 

Pozorujete, že je pro ženy hezké prádlo důležité i ve všedních dnech nebo jde hlavně o lepší příležitosti, kdy si vezmou něco šmrncovnějšího?

Tak i tak. Myslím si, že je na každé ženě jak to vnímá a ani jedno není špatně. Každá z nás je jiná, a to je na tom to krásné. Pro jednu může být výraznější bralettka vhodná jak na denní

nošení, pro druhou zase pouze na večer. Nicméně, dobře se chceme cítit všechny a o tom to je.

 

Navrhujete všechno prádlo samy?

Ano, je to tak. Všechny produkty a střihy, které máme v nabídce, jsme vytvořily my a to od úplných kreslených návrhů až po finální produkty.

  paon-04
                                                                                                                                                                       foto: Paon

 

Vychází modely přímo z vašich přání a nápadů? Například toho, co vám v obchodech chybí?

Určitě ano. Máme obě dvě s Togi své vlastní preference, co se týče prádla. Hodně nám chybí jednoduché kousky, které budou ale zároveň pohodlné a z příjemných materiálů. S Togi navíc teď budeme na příští rok připravovat i kojící bralettky, které jsou dle jejích slov v obchodech nesehnatelné, pokud chcete něco padnoucího a příjemného.

 

Můžou i zákaznice ovlivnit, jak budou vypadat vaše další kolekce?

Často se našich zákaznic ptáme, co jim v našich kolekcích chybí, co potřebují, jaké barvy se jim líbí. Na tyto poznatky pak při vytváření nových kolekci myslíme a snažíme se je do kolekcí zahrnout.

 

Vy samy prádlo Paon nosíte?

Samozřejmě, já už nenosím skoro nic jiného. Podprsenku jsem si v klasickém obchodě nekoupila od založení Paon. Togi si teď oblíbila bralettku ARIA, kterou prozatím nosí jako náhradu kojící podprsenky.

 

paon-03
                                                                                                                                                              foto: Paon

 

Většina vašich produktů je z udržitelných materiálů. Proč jste se rozhodli jít touto cestou a je to pro vás důležitá součást image značky?

Myslím si, že už je to i součást našeho přesvědčení. Chceme být značka, která je udržitelná. Samozřejmě, každý si pod tímto slovem představuje něco jiného, ale myslím si, že každý, byť i maličký krok je důležitý. Organické látky jsou budoucnost. Nejenom kvůli tomu, že jsou z přírodních zdrojů, ale i proto, že jsou lepší a příjemnější pro naše tělo. Je to pro nás navíc další výzvou, protože vytvářet prádlo z takových materiálů je poněkud náročné, co se dostupnosti materiálů týče.

 

Plánujete se do budoucna zaměřit pouze na certifikované a udržitelné materiály?

Rozhodně ano a naše cesta v tomto případě teprve začíná.

 

A co zahraničí? Láká vás?

Zatím se snažíme budovat náš brand tady v České republice, ale dozajista se v budoucnu nebráníme i expanzi do zahraničí.