Zakladatel známé slovenské značky barevných ponožek v rozhovoru pro Burda Style.

fusakle-03
                                                                                               Ján Anguš  a jeden z modelů z jeho portfolia | foto: 2media.cz


Úspěšnou značku Fusakle založil Ján Anguš před více než pěti lety. Trend barevných a nepřehlédnutelných ponožek rozšířil nejen na Slovensko, ale i do Čech, kde je jeho firma neméně úspěšná. Jak to vlastně všechno začalo? 

 

Se vznikem značky Fusakle jste zcela změnil obor, je to tak? Co vás vedlo právě do tohoto odvětví?

Studoval jsem střední hornickou akademii, vysokou školu pak aplikovanou ekonomii a programování, následně jsem se začal věnovat marketingu. Sedm let jsem vlastnil gastroprovoz, kde jsem i sám vařil. A teď se věnuji textilnímu průmyslu. Výběr škol nebyl tak docela mým rozhodnutím, rodiče mne tehdy dost formovali. Postupně se ale projevila má inklinace ke kreativnu, ať už ve formě marketingu, vaření a vymýšlení nových receptů nebo nyní, při tvorbě textilních produktů a designů. Textilní a oděvní průmysl poskytuje mnoho prostoru pro seberealizaci, a právě proto, že má toto odvětví v našich zemích hluboké kořeny, lákalo mne navázat na slavnou československou textilní historii, dát jí současnou podobu a začít psát novou, lokální historii.

 

 

S čím jste na začátku nejvíce bojoval?

Na začátku to byla hlavně nedůvěra a zkostnatělost podniků textilního průmyslu, které tu po revoluci zůstaly. Když jsem představil svou myšlenku potenciálnímu výrobnímu partnerovi, dostal jsem na prvních čtyřech pracovních schůzkách zamítavou odpověď s tím, že je to hloupost. Že mému projektu nevěří, nebo že by museli kompletně přestavět výrobu. Třebaže dnes musíme být nejen v podnikání především absolutně přizpůsobiví a flexibilní, tyto podniky razily cestu přesného opaku. A to i přesto, že jsem na svůj projekt měl i peníze, nechtěl jsem nic zadarmo. Až pátá schůzka přinesla úspěch. Podařilo se mi přesvědčit výrobce, aby mi vyrobil produkty podle mých představ. Trvalo čtyři měsíce, než  jsme se dopracovali k finálnímu tvaru a složení, které splňovalo mou představu ponožky 21. století. 

  fusakle-01
                                                                                                                                                            Ján Anguš | foto: archiv 

 

Trend barevných a párově odlišných ponožek je poměrně silný, jak vnímáte svou konkurenci?

Líbí se mi diverzita a pestrost. Je to veselé a zajímavé. Stejně jako my, lidé. Každý z nás je jiný, a i tak malý detail, jako jsou ponožky, nám pomáhá být jínými, výjimečnými osobnosti. Ukázat, jakou máme dnes náladu, co máme rádi. Z tohoto pohledu jsem rád, že je dostatek možností výběru, a je to jen o lidech, co preferují. Některé značky k tomu přistupují lépe, jiné hůř. Uznávám každého, kdo přijde s něčím zajímavým, posouvá danou věc dál. Mrzí mne však přístup lidí, kteří si myslí, že stačí něco okopírovat, a začnou tak prznit snahu jiných svými nepodařenými napodobeninami. 

 

Jak a kde vybíráte materiály? Daří se vám podporovat lokální produkty nebo jste odkázáni na zahraniční zdroje?

Devadesát procent bavlny pořizujeme od českého dodavatele, který ale samozřejmě nakupuje ze zahraničí, v našich končinách se bavlna bohužel nepěstuje. Stejně tak pro ochranné roušky využíváme domácí zdroje, veškeré použité tkaniny se tkají a potiskují na Slovensku. I u všech ostatních produktů hledáme vždy především alternativy z domácích zdrojů. Dokážu tedy říct, že na tvorbu 90% všech našich modelů využíváme produkty domácích dodavatelů.

 

 

"Vždy se poohlížíme především v našem domácím prostředí. Jsme lokální značka a i naše motivy vychází z našich reálií, ať už z minulosti či současnosti."

 

 

Kde hledáte inspiraci pro nové modely?

Vždy se poohlížíme především v našem domácím prostředí. Jsme lokální značka a i naše motivy vychází z našich reálií, ať už z minulosti či současnosti. Například jedna z nejoblíbenějších modelových řad jak na Slovensku, tak v Čechách je Tatranská kolekce, která znázorňuje různá známá místa Tater. Následovaly ji Krkonoše, Praha, Banská Štiavnica....Na Slovensku zaznamenala velký úspěch také kolekce folklorních vzorů. V Čechách naopak tato tématika příliš nerezonovala. Naproti tomu v České republice mnohem více boduje kolekce k příležitosti stoletého výročí vzniku Československa, narozdíl od slovenského trhu. Co však obě republiky spojuje, to jsou například československé večerníčky. Tato tematická řada má dlouhodobě úspěch v obou krajinách. 

  fusakle-02
                                                                         Zakladatel značky Fusakle Ján Anguš | model Bratislava UFO | foto: 2media.cz


Jste zaměřeni jen na slovenský a český trh, nebo expandujete i za hranice původního Československa?

Usilujeme o to, aby značka Fusakle byla především lokální. Je to naše československé dědictví a mimo naše historické území by se nám těžko vysvětlovalo, kdo jsme. Máme však ambici ukázat i za hranicemi, že i my dovedeme vyrobit konkurenceschopné věci, a pro tento účel jsme vytvořili novou značku  – Feetee. Je ještě hravější, barevnější a nevychází už jen z našich národních motivů. Je všeobecnější. 

 

Odráží se v návrzích vaše vlastní inspirace, třeba zážitky z cest nebo vaše aktuální trendy hlídá a udává při vzniku vašich modelů někdo jiný?

Všechny kolekce navrhuji nebo usměrňuji já. Samozřejmě mne ovlivňují  vlastní zážitky, lidé, se kterými se potkávám. Mám otevřenou mysl, snažím se všímat si věcí okolo a insipiraci vidím na mnoha místech. Někdy je to například vzor na ubruse, který zahlédnu na návštěvě, jindy závěs v restauraci, kresby kolegynina syna, hrneček u babičky, tapeta v bytě na sídlišti....A samozřejmě sleduji i to, co lidi zajímá, čím žijí, o čem mluví, co je zaměstnává. V tom je tolik inspirace, že by to vydalo na deset kolekcí najednou. Přišel však čas, kdy potřebuji i pomoc někoho dalšího. My "čechoslováci" jsme velmi šikovní a kreativní, chceme proto vytvořit tým kreativců, kteří budou tvořit další a další parádní kousky. V případě, že by měl někdo zájem, stačí nás kontaktovat skrze naše sociální sítě a cestu k sobě si  už najdeme.

 

"My čechoslováci jsme velmi šikovní a kreativní, chceme proto vytvořit tým kreativců, kteří budou tvořit další a dlší parádní kousky."



Ve vaší nabídce je opravdu široká škála ochranných roušek či šátků. Pociťujete nějak negativně, s ohledem na podnikání, současnou pandemickou situaci, nebo vám paradoxně pomohla k rozvoji dalším směrem?

Celá situace okolo pandemie nás zaskočila, stejně jako asi úplně každého. Mnoho nám vzala, ale i nás mnoho naučila. Měli jsme naplánováno mnoho zajímavých spoluprací a nových produktů, které jsme museli zrušit nebo posunout, pandemie nám dala zabrat i v rámci udržení výroby, pracovních míst...Na druhou stranu vznikly parádní československé roušky, které jsou funkční a opravdu pohodlné, a taky praktické  a oblíbené ochranné šátky. Osobně bych byl radši, kdyby žádná pandemie nepřišla, ale když už je tu, je třeba to brát jako fakt a přizpůsobit se. V každém případě jdeme dál a tento rok přinese i několik československých novinek. 

 

  fusakle-04
                                                                                                                                                     Ikonický model Krkonoše | foto: 2media.cz

 

Zaměstnává vás podnikání naplno? Máte stále prostor i pro své záliby? Cestování jste asi v současnoti musel na  čas omezit. Co vám tedy aktuálně dělá radost?

Navzdory pandemii jsem měl ještě více práce než v běžném roce. Snažil jsem se aspoň trávit čas v přírodě, to mne dobíjí, turistika mne velmi baví. Nejraději cestuji a poznávám, to však nyní není možné. Takže když jsem doma, začal jsem znovu vařit. Po prodeji gastroprovozu jsem úplně přestal, jsou to už čtyři roky. A teď, teď se k tomu opět vracím. Takže i hodně jím, proto se musím hodně hýbat. Pohyb mi čistí hlavu a udržuje mne v kondici. A tehdy i dostávám nejvíce nápadů.