Tentokrát  jsme vyzvpovídali jednoho ze zakladatelů uspěšné původní české značky VUCH. Jak to všechno začalo?

vuch-03
                                                                                                               Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé značky VUCH | foto: archiv


Znají se odmalička, vydrží spolu i podnikat. Ojedinělý vztah dvou letitých kamarádů stojí za úspěchem velmi úspěšné původní české značky VUCH, která vznikla jako jejich společný projekt. Přitom ani jeden z nich – soudě podle jejich původních profesí – s podobným druhem podnikání neměl žádnou zkušenost. Přesto dnes patří k nejúspěšnějším u nás a daří se jim i za hranicemi. Jak to všechno začalo? A jak se jejich kamarádský vztah s rostoucí značkou vyvíjí?


Vznik vaší značky vypadá jako zajímavý příběh s kořeny už v dětství, řeknete nám o něm víc?
Je to přesně jak říkáte. S Ondrou se známe už od školky, kdy jsme osnovali plány na ovládnutí světa. Nakonec, o mnoho let později jsme se domluvili, že ovládneme alespoň svět módních doplňků. A na tom tak nějak už 7. rokem pracujeme. Předtím jsme ještě měli jiný e-shop, ale nebylo to ono. Chtěli jsme svůj vlastní brand, který si můžeme tvořit sami a tak jsme v roce 2015 založili VUCH.


Začínali jste kolekcí peněženek, kterým vévodily puntíky. A jak se ukázalo, byla to skvělá volba. Koho napadlo zvolit právě tento motiv, který je dnes vaším poznávacím znamením?
Při zakládání značky jsme se sami sebe zeptali, co na trhu chybí. V té době nám přišla celá scéna jednotvárná a nudná, tak jsme vymysleli puntikaté vzory peněženek a jak se ukázalo, byla to trefa do černého. První kolekce zmizela dřív, než jsme stačili zapnout svoje „našlapané“ počítače a my věděli, že tohle je cesta, po které chceme jít.


Jste profesí architekt a ekolog, jak jste si na začátku “rozdělili úkoly”?
Ondra jako ekolog měl na starosti třídění odpadu v kanceláři a já jeho úklid. (smích) Ale vážně. Mým úkolem bylo hlavně produkt navrhnout a starat se o marketing, Ondra hlavně hlídal peníze, spravoval finance a hlídal náklady. Do určité míry tento model platí dodnes, ale samozřejmě už kolem sebe máme tým lidí, kteří to mají pod palcem. S Ondrou se snažíme firmu řídit tak, aby byla zdravá a dodávala produkty, na které jsou zákazníci zvyklí. 

 

 vuch-01
                                                                                                                                                                                Martin Kůs | foto: archiv


Během několika let se vaše firma rozšířila za hranice Čech a Slovenska, které další země je následovaly?  A jak si značka vede “mimo domov”?
Dobrá otázka. Ve chvíli, kdy jsme viděli, že náš model v Česku funguje velmi dobře, jsme udělali mutace i pro Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Španělsko, Rakousko. Následovala doména .com, Slovinsko a Chorvatsko. V současné době nám dobře funguje hlavně Slovensko a Maďarsko. Některé země, kde brand neměl takovou sílu, jsme opustili a soustředíme se hlavně na zmiňované Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Polsko, kde vidíme velký potenciál a brand postupně nabírá na síle. Ale je to o tvrdé práci a právě v roce 2023 se chceme na mutace více zaměřit a dát lidem v těchto zemích stejný komfort, který mají zákazníci v Česku.


Dávno už se nevěnujete jen peněženkám. Který segment vašeho podnikání máte nejradši?
Nejradši se asi nedá úplně říct. Mezi naše hlavní kategorie dnes patří peněženky, batohy a kabelky s tím, že aktuální trend je takový, že nejvíc se daří batohům, na které se aktuálně soustředíme o trochu víc. Nicméně pro rok 2023 budeme vydávat i druhou kolekci bot. Po úspěchu první pilotní řady vidíme i v tomto segementu v kombinaci s naším portfoliem potenciál. A to nejen díky velkému poolu našich stávajících zákazníků, ale i v oslovení nových. 

 

Zbrzdil váš rozlet do světa koronavirus, nebo na tento typ podnikání neměl takový vliv? Přecijen mnoho lidí si teprve v lockdownu našlo cestu k nákupum módy po internetu. Zůstalo jim to?
Stejně jako většina e-shopů jsme i my zaznamenali během pandemie výzarně vyšší zisky. Naopak řada a nebojím se říct většina e-shopů, se po návratu do normálu dostala do potíží, což musím zaklepat, se nám vyhnulo. Díky zavřeným obchodům se e-shopům dařilo víc než kdy dřív. Naopak nyní, díky nestabilní geopolitické situaci, inflaci a zdražování, je trh trochu ochlazen a lidé více přemýšlejí o tom, za co utrácí. Nicméně náš meziroční růst je stále v řádech desítek procent. Jsme za to moc vděční a s pokorou a s tvrdou prací se snažíme tento trend udržet. Nyní nás čeká nejočekávanější období v roce a sice vánoční sezona, kde se nejen u e-shopů láme chleba. Věříme, že jsme dobře připraveni, ať už personálně nebo zásobenými sklady.

 

vuch-02
                                                                 Znají se už od dětství. Pro společné podnikání je to podle Martina Kůse spíš výhoda. | foto: archiv


Znáte se od dětství, je to při společném podníkání výhoda?
My věříme, že ano. Známe se opravdu dlouho, víme o sobě první poslední a dokážeme spolu o všem otevřeně mluvit, což ostatně požadujeme i po lidech v naší firmě. To, že spolu mluvíme otevřeně, je i jednou z našich firemních hodnot. S Ondrou dokážeme řešit i nepříjemné témata a v dobrém se i pohádat. To k tomu prostě patří. Jdeme stejným směrem, jsme tým co má stejný zájem a diskuze v jakékoliv podobě je pro náš byznys nutností. Takže ano, to, že se známe od a – z, bereme jako velkou výhodu. 

 

Odbíháte od svého současného byznysu někdy zpět k původním profesím nebo vás naprosto pohltila vaše úspěšná značka?
Pokud budu mluvit za sebe, tak čas od času ještě pro známé něco nakreslím, navrhnu, poradím, ale práce pro Vuch je tak časově náročná, že kloubit to ve větší míře prostě nejde. Pokud budu mluvit za Ondru, tak ten k ekologii utíká maximálně v rámci našich eco produktů a udržitelných programů. Jinak hodně rád a často utíká na svoje kolo, kdy se nebojí vytáhnout na vyjížďku i celou firmu. Holky z kanceláře by mohly vyprávět.  

 
 
 
Když chcete vypnout či si dopřát relax, kam vyrážíte? A jedete spolu?

Momentálně jste mě zastihli na dovolené v Nepálu, kam jsem se po letech rád vrátil. A doufám, že se vrátím i domů, přeci jen je to trochu něco jiného než all inclusive v Egyptě.  S manželkou jsme byli v létě na tripu po Itálii. Celkově dobrodružnější dovolené mám moc rád. Ondra se nedávno vrátil z Havaje, kde chytal bronz. O kole už byla zmínka. Společné dovolené probíhaly za našich mladších let. Aktuálně, když máme oba rodinu, je to trochu těžší. Jsme tak trochu jako Leoš Mareš a Patrik Hezucký. Do práce se na sebe těšíme, fungujeme jako jeden celek, ale do společných dovolených už se tolik nepouštíme, abychom si od sebe taky někdy odpočinuli. Pokud nepočítáme teambuildingy, nebo firemní turnájky ve fotbálku, kde jsme neporazitelní. A kdo říká opak, tak jde o nepotvrzené zprávy, které oficiálně odmítáme (smích).