Praguemarket: Jsme skvělá alternativa k obchodním domům
Foto: archiv Praguemarket
Koná se pravidelně v centru Prahy, zájem o něj stoupá a přitom je mezi designovými trhy nejmladším nováčkem. Prodejní akce s názvem Praguemarket se už od počátku snaží přenést ducha proslulých berlínských trhů s autorskou tvorbou do české metropole. „Nabízíme alternativu i zahraničním turistům, kteří mohou namísto matrjošek a trdelníků poznat opravdovou českou tvorbu,“ tvrdí Pavlína Hůževková, jedna z hlavních organizátorek, které jsme se také zeptali, zda není Praha už podobnými trhy nasycena či v čem je právě Praguemarket ojedinělý.
Pavlína Hůževková, jedna z organizátorek Praguemarketu, foto: archiv Pavlíny Hůževkové
Praguemarket nemá úplně dlouhou historii. Mohla byste popsat, co vlastně vedlo ke vzniku tohoto pravidelného trhu s autorskou tvorbou?
První Praguemarket se konal na Náměstí Republiky v roce 2016. Kolega měl zkušenosti z berlínských trhů, kterých se účastnil se svou fashion značkou, a chtěl přivést trochu toho Berlína do Prahy. Proto si nechali vyrobit speciální designové stánky a zkoušeli najít místo, kde by PM mohly probíhat. Což se protáhlo na pár let. Vyjednat vhodný prostor nebylo snadné, ale nakonec se to povedlo v centru Prahy na Náměstí Republiky. Před prvním marketem přizvali ke spolupráci mě. Měla jsem tehdy malou značku s přírodní kosmetikou a jezdívala jsem prodávat na markety po Čechách. Také jsem měla zkušenosti z organizací nezávislých hudebních a filmových akcí. Dali jsme se tedy dohromady a zorganizovali první předvánoční market. Ten byl kvůli celodenní nepřízni počasí opravdovým „křtem ohněm“. Ale povedlo se. Tvůrcům i návštěvníkům se náš koncept líbil a další rok už jsme zorganizovali marketů rovnou dvanáct.
Změnil se nějak původní koncept či zaměření, které stálo na začátku?
Ani ne. Stále se snažíme nabízet návštěvníkům marketu především českou autorskou tvorbu. Baví nás rozmanitost a vidět heslo „zlaté české ručičky“ v reálu. Prostor dáváme, ale i zajímavým tvůrcům ze zahraničí.
V čem jsou Praguemarkety oproti dalším trhům s autorskou tvorbou ojedinělé?
Hlavní rozdíl vidím v tom, že probíhají pravidelně, vždy 2x měsíčně. Poskytují tak tvůrcům pravidelný prostor pro prezentaci na atraktivním místě v centru metropole. Mohou zde mít pravidelné místo, na které se potkají se stálými zákazníky a taky mohou získat zakázky do zahraničí. Market totiž navštěvuje velké množství cizinců. Navíc lokální zákazníci nemusí čekat několik měsíců na další market, ale pokud chtějí nový módní kousek, který vznikl v Čechách anebo dárek pro přítele mohou je sehnat pravidelně u nás. Praguemarket je menší akce, tvůrci se většinou znají, panuje pohodová atmosféra, zákazníci mají prostor si tvorbu prohlédnout, vyzkoušet, popovídat si se samotnými tvůrci a užít si jiné nakupování než v shopping centrech.
Jak podle Vás vypadá současná situace design a fashion marketů v Česku? Myslíte si, že je Praha tím už nasycena, a není tím pádem už prostor pro další možné trhy podobného typu?
Marketů se koná opravdu hodně. Je to jiné než před 10 lety, kdy byla taková akce velkou událostí. Zároveň je to, ale skvělé, protože zákazníci mají možnost snadněji najít jinou alternativu k nákupům v obchodních centrech, kde většina produktů, a především šaty a doplňky, vznikají za ne úplně férových podmínek. Taky to dává více příležitostí tvůrcům, mohou se živit tím co je opravdu baví. A v našem případě – protože jsme v centru města - nabízíme alternativu i zahraničním turistům, kteří mohou namísto matrjošek a trdelníků poznat opravdovou českou tvorbu.
Foto: archiv Praguemarket
S jakými problémy se jako designový trh potýkáte? Je něco, co byste chtěli změnit? Ať už se jedná o byrokracii, systémové záležitosti atp.
Největší problém je vždycky nepřízeň počasí, protože Praguemarkety se konají vždy pod širým nebem.
Jaká kritéria musí člověk splňovat, aby mohl prodávat na vašem fashion trhu?
Na marketu mohou prodávat všichni tvůrci, kteří sami něco vyrábí. Ať už se jedná o doplňky do domácnosti, designové kousky, dekorace, šperky, kabelky, módu. Zúčastnit se mohou i prodejci kvalitního street food. Dáváme rádi prostor i novým neokoukaným značkám nebo i těm, jež mají zajímavý projekt v zahraniční spolupráci – značky, které se snaží pomoci v chudších zemích v Asii nebo Africe. Podporujeme také některé české neziskové projekty.
Foto: archiv Praguemarket
Které designové značky nebo produkty Vás v poslední době nejvíce zaujaly?
Já mám moc ráda spojení funkčnosti a krásy. Když je něco líbivé a k tomu ještě praktické, tak jsem nadšená. A taky miluju náušnice. Nejvíc nosím asi ty vyrobené pomocí 3D tisku. Ale miluju i různé velké náušnice se střapci, háčkované, ze dřeva z betonu. A vzhledem k tomu, že jsem na marketech jako doma, mám jich opravdu hodně.
Praguemarket se koná na Náměstí Republiky dvakrát měsíčně. Jak se od sebe jednotlivá vydání liší?
Na každém marketu najdete vždy jiné tvůrce. Máme část tvůrců, kteří se účastní každého marketu. Část, která u nás prezentuje své výrobky dvakrát nebo třikrát ročně. Na každém trhu nechybí ani noví tvůrci. Díky nim je na marketu pokaždé nová nabídka. Jednou měsíčně se konají i swapy.
Foto: archiv Praguemarket
Swapy jsou trendem posledních let. Jde o akce, při které si uživatelé vymění své již nepotřebné věci. Jakého ohlasu se vám v tomto ohledu dostává?
Podporujeme v rámci Praguemarketu udržitelnou módu a doplňky a tzv. slow fashion. Nelíbí se nám, že triko v nadnárodním řetězci stojí míň než váš oběd a nacestovalo víc než vy s rodinou o prázdninách. Není to fér. Dlouhodobě proto upozorňujeme zákazníky na problematiku fast fashion a swap byl logickým pokračováním celé této snahy a další možností, jak oslovit více lidí, aby se zamýšleli nad svými nákupními návyky. Milujeme módu, ale nechceme, aby byla bezohledná a swap může nabízet kompromis. Na swap máme skvělé ohlasy, mají úspěch. Návštěvníky baví. Slouží také jako místo setkávání. Každý může přijít a donést to, co už mu neslouží, a naopak odejít s novými kousky, které mu udělají radost, a přitom tak nezatíží přírodu. Dalším aspektem je také ohled na druhé - třeba na dělníky v Bangladéši, kteří ona zmíněná levná trika, která si pak oblečete jen jednou, šijí často víc než 12–16 hodin denně za mzdu, která rozhodně není fér.
Další konání Praguemarketu či fotografie z něj můžete sledovat na oficiálních stránkách, na Facebooku nebo Instagramu.