Dokonalá souhra dvou talentovaných návrhářek

uvodni

Foto: Katalog PODZIM/ZIMA 2015/16


Seriál rozhovorů s českými návrháři vznikl díky spolupráci s Evou Krestovou, majitelkou firmy evi-látky. Na otázky Ilony Nebřenské odpovídají Alexandra Pavalová a Ivana Šafránková, které se prezentují pod značkou Timoure et group.

 

» Vy obě jste vystudovaly VŠUP v Praze. Jak došlo k setkání a co vás svedlo dohromady? «

Ivana: Na škole jsme se minuly, já jsem byla ve čtvrtém ročníku, když Saša nastupovala do prváku. K našemu prvnímu „střetnutí“ došlo dlouho poté, až když jsem viděla Sašinu diplomovou práci. Zaujala mě velice její střídmost, minimalis­mus, podobné nahlížení na věc, stejná barevnost...


Alexandra: Potom jsme se úplně náhodou někde potkaly a na společnou práci prostě přišla řeč. Ivana už tenkrát s jednou svou kolegyní uvažovala o založení vlastní značky a chtěla někoho do týmu. Po nějaké době kolegyni došlo, že jí, narozdíl od nás, kolektivní práce nevyhovuje, a zůstaly jsme jen my dvě. To se psal rok 1992.


jl15-4

Foto: Katalog  JARO LÉTO 2015

 

» Timoure et Group v překladu znamená Timur a jeho parta? Jak vás to napadlo? «

Ivana: Byla to povinná četba (smějí se).

 

» To byl Malý Bobeš taky... «

Alexandra: Ale Timur všechno vydržel. Víc se nám líbil... (smějí se). Malý Bobeš se pro značku módy moc nehodil, kdežto Timur a ještě k tomu zašifrovaný do francouz­štiny, to už znělo líp.

Ivana: Byla to prostě jen legrace. Víc za tím nehledejte...

 

pz1415-2  Foto: Katalog PODZIM ZIMA 2014/15

 

» Jste dvě návrhářky a vytváříte jednu značku. Váš styl tedy musí být jednotný. Daří se vám to? «

Alexandra: V podstatě ano. Určitě jsme do toho každá přišla s podobným pohledem, ale soužitím ve stejné značce se to zákonitě vyvíjí stejným směrem, který se zároveň větví. Na stejný styl jsou dvě hlavy.

Ivana: Dva pohledy na věc, které se na konci potkají v jednom duchu.

Alexandra: Výhodou je i to, že se navzájem můžeme korigovat. Pokud potlačíte ego, s čímž nemáme problém, tak je takové partnerství velké plus. Je to pracovní manželství.

Ivana: Je to užší než manželství. Trávíme spolu víc času než se svými rodinami. Ale dovolily jsme si mít ateliér v krásném prostoru, který nám v mnohém hodně pomáhá. Je to sice trochu luxus, ale přijde nám to dost důležité. Člověk potřebuje únikový prostor, aby se cítil v bezpečí... (smějí se).

 

jl14-2 Foto: Katalog JARO LÉTO 2014 

 

» Vaše modely jsou úžasně ženské, jednoduché a čisté. Proto si myslím, že mají tendenci zdůraznit pravou ženskou krásu. Čím je žena krásná? «

Alexandra: Na to je trochu problém odpovědět, aniž by se použilo klišé typu: „jde to zevnitř“, ale v zásadě je tomu opravdu tak. Čím je žena starší, tím víc na povrch vylézá vnitřek její duše. Souvisí s tím i to, jak vnímá své okolí, co si bere na sebe. Oblečení vůbec není otázkou peněz, je to kouzlo estetického cítětí a kombinace.

Ivana: Nebo co tím oblečením deklarujete. Mnohdy tím dáváte něco najevo. I tím, že si vybíráte naši značku, dáváte světu nějakou zprávu. Myslím si ale, že naše móda je sice jednoduchá, ale zároveň kombinačně rafinovaná a hravá v tom, že si ji každá žena může svým vlastním, osobitým způsobem dotáhnout. Dvě ženy můžou mít na sobě stejný model, ale kombinací a barevným sladěním dosáhnou každá úplně jiného výsledku.

Alexandra: Ženská krása je ale také otázkou sebevědomí. Na první pohled krásnou ženu vůbec tak nevnímáte, protože uvnitř jí samotné je cosi, čím si není příliš jistá a její krásu to pak zabije, i když má na sobě exkluzivní model. Potom máte ženu, o které si řeknete, že je „zajímavá“, ale ta žena je tak krásně „na svejch“, že je nádherná a září tisíckrát víc. Není to o estetickém rozložení obličeje a postavy...

Ivana: V Čechách je co dohánět...

 

jl15-5  Foto: Katalog JARO LÉTO 2015

 

» Timoure má již řadu let dva kamenné obchody v centru Prahy. Jak moc náročné je udržet si tato prestižní místa v dnešní době? «

Alexandra: Hrůza! (smějí se). V centru je problém, a tím jsou vysoké nájmy. Když nemáte obchod přímo na pěší zóně, tak tam samozřejmě není ten úplný příliv pěších, ná­hodných chodců z ulice. My máme obchody v Kolkovně a v Martinské ulici, takže je to trochu „za roh“.

Ivana: Platíme sice drahou adresu, ale davy zákaznic za to nezískáváme...

 

pz1415-1 Foto: Katalog PODZIM ZIMA 2014/15
 

» Jak moc náročné je udržet si své prestižní postavení mezi českými návrháři? «

Ivana: My nepracujeme proto, abychom si udržely místo v nějaké soutěži.

Alexandra: Děláme to tak, jak to cítíme, jak musíme a jak jsme si předsevzaly.

Ivana: Založily jsme českou značku a tlačíme ji pořád dopředu.

 

jl14-1  Foto: Katalog JARO LÉTO 2014 

 

» Pro jakou ženu je určena značka Timoure et Group? «

Ivana: To je zapeklitá otázka, protože se to dá těžko definovat. Je jasné, že věkově je to neomezená móda, jelikož našimi zákaznicemi jsou jak hodně mladé slečny, tak „mladé“ šedesátnice. Je to trochu omezené mentalitou, životním stylem, pohledem na věci, vkusem. Trochu profesemi. Většinou jsou to ženy, které si své nákupy financují samy a pečlivě skládají šatník z kolekce do kolekce.

Alexandra: Až na výjimky! Přijíždí k nám pár mužů, kteří s katalogy a za pomoci prodavaček poskládají svým ženám outfity. Je jich pár, ale jsou!


jl15-1

 Foto: Katalog  JARO LÉTO 2015


evi-latky