Za vznikem její značky prý stojí především troufalý nápad. Představujeme zakladatelku Folbeur a její luxusní kožené kabelky nadčasového designu.
Markéta Folberová | foto: FOLBEUR.com
Vaši značku FOLBEUR jste založila v roce 2015. Jak to všechno začalo?
Po vlastním projektu jsem toužila už delší dobu. Ale nevěděla jsem, na co se zaměřit. Konkrétním směrem mě navedla kamarádka. Poslouchala mé patrně nadšené povídání o dokonalé kabelce a nářcích, že ji nikde nemůžu sehnat. A když už, je nad mé finanční možnosti. Jednou už toho na ni bylo moc, a řekla mi, ať si kabelku tedy navrhnu sama. Shodou náhod její sestra v tu dobu zběhla od své profese k cukrařině, což mi připadalo úžasné a inspirativní. Toužila jsem udělat něco podobného. A protože jsem k módě a designu měla celý život velmi blízko, začalo mi to všechno dávat smysl. Proč bych vlastně nemohla založit svou značku kabelek? A tak se zrodily “Folbeurky”. Postupně jsme rozšířili nabídku také o peněženky a etue.
Co vám v začátcích dělalo největší problémy?
V prvé řadě moje povaha:) Mám tendenci se do všeho vrhat po hlavě a mnohdy bez rozmyslu. Neměla jsem žádné zázemí, kontakty, natož odborné znalosti, o financích ani nemluvě. Na druhou stranu entuziasmu jsem měla na rozdávání. Musela jsem si to všechno prožít, osahat, naučit a několikrát si nabít nos.
Úspěšný model Macaron ve verzi Grand | foto: FOLBEUR.com
Je problém sehnat v Čechách kvalitní materiál? Většina návrhářů včetně vás sahá po importovaných materiálech.
Nerada bych byla kritická k českým podnikům. Věřím, že dělají maximum, a chovám k lidem či rodinám, které se snaží oživit českou tradici, velkou úctu. Bohužel ale faktem je, že pro materiál určitých vlastností musíte vyrazit za hranice České republiky. Nicméně ani tam mnohdy nemáte 100% jistotu, že dostanete to, co potřebujete. Anebo vás prodejce nutí k odběrům, na které nemáte možnost finančně dosáhnout.
Tvorbou kabelek jste se zcela odklonila od své původní profese. Naplňuje vás kreativní práce s ní spojená nebo si značku raději manažersky řídíte?
Kreativní činnost mě velmi naplňuje. A zdaleka se to netýká jen tvorby kabelek, ale třeba i stylingu oblečení na focení, v tom jsem se také našla. Vedle toho jsou činnosti, které by mě samy o sobě standardně už tolik nebavily, ale protože k naší značce jednoznačně patří, stává se z nich zábava a maximální potěšení. Navíc mám možnost uplatnit znalosti a dovednosti, které jsem nasbírala po dobu své korporátní kariéry. Ale abych to uvedla na pravou míru - už přibližně rok nejsem na řízení značky sama, což je velká úleva.
Markéta Folberová a její kabelky | foto: FOLBEUR.com
Zasahují do vaší tvorby výrazněji trendy, řekněme při výběru konkrétních barev, nebo se striktně kloníte k nadčasovosti?
Nejsme ještě natolik ekonomicky stabilizovaná značka, abychom si mohli dovolit reagovat bezprostředně na trendy. Každá nová barva v portfoliu znamená nemalé náklady navíc. A třeba právě u barev se řídím spíše intuicí, nasbíranými informacemi a doporučeními od potenciálních zákaznic. Cílem FOLBEUR je nabízet ucelenou paletu nadčasových barev, které bych já sama ráda na doplňcích nosila. Od klasiky v podobě černé, hnědé, tělové a šedé až po výraznější barvy jako je oranžová, červená, zelená a modrá. Osobně bych ještě doplnila bílou nebo námořnickou modrou. Ve tvarech se ale držím minimalismu, který podle mě nikdy nevyjde z módy.
Vaše tvorba ctí princip udržitelnosti, který teď rezonuje módním průmyslem, jaký je váš názor na fast fashion a zběsilou tvorbu módních řetězců?
Můj názor rozhodně není nijak striktní. Vnímám, že je svět zahlcený “hadry”, což jsem si naplno uvědomila nedávno, když jsem se stěhovala, a pojala situaci i jako příležitost k pročištění šatníku. Loučila jsem se se dvěma pytli zbytečného oblečení. Moje maminka je sice skvělá “recyklátorka”, ze starých kousků šije mé dceři krásné oblečky nebo hračky, nicméně kousků alá “z toho něco ušiju” už má doma tolik, že je za svého života určitě nezpracuje. Značky fast fashion pracují s naší i mou marnivostí, která dle mé vlastní zkušenosti velmi často vítězí. My ve Folbeur se snažíme. Na výrobu používáme useň vyráběnou z druhotné suroviny, tedy ze zvířat, která byla primárně bourána pro účely potravinářského průmyslu. Pak používáme třísločiněnou useň, která neobsahuje škodlivé chromy.
Model Grand pohodlně pojme vše, co potřebujete | foto: fFOLBEUR.com
Ovlivnila vás a vývoj vaší značky nějak současná světová situace?
Ráda bych řekla, že žádná taková situace není, ale Covid nás zasáhl. Zavřené obchody, menší ochota utrácet. Ale všichni máme stejné podmínky. Obecně platí, že se potýkáme s nedostatkem suroviny na výrobu usní, což je způsobeno útlumem turismu a kvůli tomu nižší spotřebou hovězího masa, ale s tím si poradíme. Beru to tak, jak to je.
Co právě chystáte, na co se můžeme těšit?
Aktuálně jsme představili nový model Macaron Grand, což je větší varianta modelu, crossbody kabelky, Macaron Petit. Přichystali jsme ho také v limitované edici, která se vyznačuje podšívkami v kontastních barvách, např. oranžová Macaronka s modrou podšívkou, červená s fialovou, šedá s fosforově žlutou apod.
Dále také všechny naše kabelky mají novou podšívku, a to vždy v barvě použité usně. Mimochodem, podšívku v kabelce bych přirovnala k dámskému spodním prádlu. Sice není vidět, ale je poznat, když není kvalitní a nesedne. Nebo naopak - když se v něm žena cítí sebejistě. Jsem šťastná, že máme krásné nové podšívky, které jsou nejen nádherně barevné a na omak velmi příjemné, ale především velice praktické. Jednou z novinek, které se ale netýkají designu “Folbeurek”, je možnost vrácení zdarma, což je především reakce na zavřené obchody.
foto: FOLBEUR.com