Zlato nebo nemovitosti jako lukrativní finanční komodity nikoho nepřekvapí. Ale tenisky?
ilustrační foto: archiv
Dlouhá léta prý byly výsadou vyšších vrstev, později se ale staly běžnou součástí sportovní módy a velkou oblibu si získaly u streetwear komunity. Řeč je o populárních teniskách neboli sneakers. Obuv, kterou si stále mnozí spojují právě s příslušníky uvedených skupin, prošla vývojem, který jim předurčil víc než jen praktickou funkci a neochvějné místo mei nejoblíbenějším obutím. Populární sneakers lze kombinovat s téměř jakoukoliv součástí šatníku včetně obleků, ale správně zvolené kousky představují v posledních letech také skvělou investici.
Na vlně popularity
Patříte-li k fajnšmekrům nebo vyhlížíte dobrou investiční příležitost, určitě ale nezamíříte do běžného obchodu s obuví. Modely vyhovující vašim zájmům totiž pocházejí z limitovaných kolekcí, kolem nichž se vždy zvedne obrovská vlna zájmu a jejich dostupnost je tak velmi omezená. Šílenství okolo limitovaných sérií se postupně rozrostlo do celého světa včetně České republiky a dominance poptávky nad nabídkou z nich dělá stále cennější komoditu. Přidejte k tomu příběh a originalitu spojenou se jménem osobnosti, která je navrhla a rázem máte hit. Boty těchto parametrů totiž vznikají většinou ve spolupráci s umělci, sportovci či nejrůznějšími světoznámými značkami. Kupříkladu dnes už ikonické modely vznikly v roce 1984 spojením společnosti Nike s legendárním basketbalistou Michaelem Jordanem. Air Jordan 1 odstartovaly novou éru kultury sneakers a dodnes se těší obrovské popularitě. Vody teniskového byznysu rozvířil také neotřelý design tenisek Yeezy, které spatřily světlo světa mnohem později než legendární "Jordany" v roce 2015 spoluprací značky adidas a rappera Kanye Westa. Pozadu nezůstávají ani slavné značky, známé jsou třeba Stella Artois Beer Sneakers.
Release, raffle, resell – jak se v tom jen vyznat
Cest k limitovaným edicím vede hned několik. Vše začíná tak zvaným release, což je vlastně čas zahájení prodeje limitovaných kolekcí. Boom podle všeho začal v roce 2005 v New Yorku, kdy lidé neváhali čekat i čtyři dny v zimě, jen aby boty Nike Pigeon Dunks získali. Ty byly totiž dostupné jen v jednom jediném obchodě. Právo pořádat release vždy získá od výrobců jen několik vybraných prodejců. Zákazníci se nejprve dozvědí, jak nový model tenisek vypadá, následně je určeno datum prodeje a jeho podmínky. Vše probíhá formou jakési tomboly, častěji se ale používá termínu raffle. Losuje se klasicky a samozřejmě i v online prostředí. Druhý způsob je ale pohodlnější, na internetu se pouze zaregistrujete a pak už jen čekáte v pomyslné online frontě, zda se na vás usměje štěstí a možnost koupě vám připadne. Ve vybraném obchodě je to o dlouhém čekání v klasické frontě. Buď stylem, kdo dřív přijde, ten získá, nebo dochází k losování ze zaregistrovaných zájemců.
Málokdo z těch, kteří tenisky takto získají, si je ale nakonec i ponechá, nedejbože, aby je nosil. Boty se dostávají na sekundární trh a dochází k jejich přeprodeji. Ten byl dříve charakteristický především prodejem tohoto druhu zboží ve skupinách na sociálních sítích, ale jejich charakter byl mnohdy dosti pochybný. Nikdy zde nemáte jistotu, že kupujete skutečný originál, na cokoliv byť jen vzdáleně podobného zákaznickému servisu můžete také rovnou zapomenout.
To se proto rozhodl změnit Bohumír Hájek a v roce 2017 založil obchod, který se přeprodejem unikátních tenisek zabývá.
„Už při vymýšlení názvu (SneakerGallery) jsem si pohrával s myšlenkou vystavování tenisek jako uměleckých děl v galerii a tento koncept mám stále v záloze,“ upřesňuje Bohumír, jak vznikl název jeho obchodu.
SneakerGallery | foto: archiv
Jak se nenechat napálit
Přestože původní koncept počítal s kamennou prodejnou, kterou Hájek dodnes provozuje v Brně, v souvislosti s obdobím covidu má aktuálně hlavní roli ale především online prodej. Prodej limitovaných tenisek a streetwear oblečení zde pozvedají na vyšší úroveň, své služby pak koncept popisuje jako Premium Resell. Ten zjednodušuje samotný objednávkový proces, případné vrácení zboží či peněz, reklamace a také kvalitu a rychlost dodání. Tedy vše, co v tomto odvětví dříve rozhodně nebylo zvykem.
„Český zákazník je náročný a na naše odvětví není zatím úplně zvyklý, proto se snažíme služby stále zlepšovat a rozšiřovat. Ačkoli už i k nám postupně začíná pronikat masová obliba tohoto segmentu, v USA jsou mnohem dál, tam je přecijen tradice přeprodeje sneakers opravdu veliká,“ přibližuje Bohumír Hájek, co stojí za zrodem služby Premium Resell.
Investice, která se vyplatí
Ač to zní neuvěřitelně, sneakers pocházející z limitovaných edic věhlasných značek a světoznámých celebrit napříč kulturními i sportovními odvětvími opravdu představují jednu z alternativ moderního investování. Skutečnost, že jich je v oběhu pouze velmi omezené množství, z nich dělá horké zboží a umožňuje prodat je s velmi vysokou marží. Samozřejmě za předpokladu, že jsou zcela nové, nenošené a nepoškozené.
„Investice do tenisek se staly mezi určitou skupinou lidí velmi oblíbenými, takové boty mohou mít v budoucnu cenu vyšší i o několik desítek tisíc korun,“ upřesňuje Hájek.
Někteří sběratelé pak mají v botách investovány i stovky tisíc korun. Zvažujete zajímavou a moderní investici do budoucnosti? Sneakers jsou takovou alternativou investování a jak se zdá, můžete tímto rozhodnutím v budoucnosti jen získat.